Blog

Az ószövetségi Dávid király (50.) bűnbánati zsoltára csendül fel június 1-jén 18:20-kor a Magyar Nemzeti Múzeum belső udvarán. Gregorio Allegri (1582-1652) olasz zeneszerző Miserere mei, Deus (Könyörülj rajtam, Istenem) című gyönyörű művét adja elő a Csíkhétfő és a Csíkcsütörtök a Kórusok éjszakáján. Eső esetén a helyszín a múzeum rotundája. (Program: http://korusokejszakaja.hu/2018/hu)

“Egredietur virga de radice Jesse et flos de radice eius ascendet. Isay.”

"Nap, állj meg Gibeon fölött, s Hold, Ajalon völgye fölött!" A Nap megállt az ég közepén, s csaknem egy egész napig halogatta lenyugtát. Se azelőtt, se azután nem volt még egy olyan nap, amelyen az Úr hallgatott volna embernek a szavára. Így harcolt az Úr Izraelért, s Józsue elfoglalta népével Kánaán földjét. Tizenhat barokk festmény tudósít róla, hogy ért célba az egyiptomi szolgaságból kiszabaduló Izrael 40 évig tartó vándorlása után.

Az izraelitákat senki sem akadályozhatta meg abban, hogy keresztülvágjanak Mózessel a Jordántól Keletre eső területeken. Még a 'néprontó' mezopotámiai jós, Bileám is áldást mondott rájuk átok helyett, miután szamara útját angyal állta el kivont karddal. Mózes beteljesítette küldetését, egészen a Nebo-hegyig vezette népét, ahonnan már látni lehetett a célt, Kánaán földjét. A Kádestől Moábig tartó útszakasz illusztrálásához 24 barokk festményt válogattam össze, hogy a szövevényes Ószövetséget képek segítségével tegyem átláthatóbbá.

Arra vállalkoztam, hogy összegyűjtöm a częstochowai Fekete Madonna-kegykép Kárpát-medencei másolatainak fotóit, és bemutatom ezen az oldalon tájegységek szerint csoportosítva, évszázadok szerint felsorolva, elterjedését tekintve megközelítőleg időrendi sorrendben. A kegyképmásolatokat ugyanolyan tisztelet övezi, mint az eredeti kegyképet, hiszen a tisztelet nem a tárgynak szól, hanem a rajta ábrázolt Útmutató Istenanyának, aki nem csak a pálosok patrónája és Lengyelország királynője, hanem - ahogy Juhász Gyula írja A fekete Mária című versében -"feketén is vigaszt derengő Magyarok Asszonya". Kultusza gazdagon kirajzolódik a térképen is.

"Egyáltalán miért is jöttünk el Egyiptomból?" - zúgolódtak Izrael fiai a megpróbáltatások idején Isten és Mózes ellen. Márpedig jutott belőle bőven, hiszen az Úr megpróbáltatásokon keresztül vizsgálja a szíveket. Vajon mi várt Mózesre és a népre, miután átkeltek a tengeren?  A Kánaán földjére tartó vándorút első két esztendejének eseményeiről 67 festő 91 festményét válogattam össze.  A szövevényes Ószövetséget barokk festményekkel szeretném átláthatóbbá tenni.

Hogyan teljesíthető a mások javát szolgáló, de erőnket meghaladó megbízatás? Erre mutat példát Mózes története, akinek neve (húzni, kihúzni) egyaránt utal vízből való kimentésére és küldetésére. Isten általa húzta, vezette ki Izraelt az egyiptomi rabszolgaságból. Mózes egyiptomi éveit 63 festő 80 festményével illusztráltam. A szövevényes Ószövetséget barokk festményekkel szeretném átláthatóbbá tenni.

A szövevényes Ószövetséget barokk festményekkel szeretném átláthatóbbá tenni. Eddig Ábrahám, Izsák és Jákob történetét dolgoztam fel, most pedig József történetét mutatom be 42 művész 56 alkotásával illusztrálva. A képek azt beszélik el, miként igazolódtak be Jákob fiának, Józsefnek álmai, miután testvérei meg akarták ölni, s miként formálta Isten a jellemét, hogy Egyiptom kormányzójává emelkedve megmenthesse a választott népet a pusztulástól. 

A szövevényes Ószövetséget barokk festményekkel szeretném átláthatóbbá tenni. Izsák fiainak történetét 44 művész 66 alkotásával illusztráltam. A képek azt beszélik el, hogyan szerezte meg Jákob a fivérétől, Ézsautól az elsőszülöttségi jogot és az atyai áldást csalással, majd mekkora utat kellett még bejárnia ahhoz, hogy megharcolja lelki békéjét, s letelepíthesse népét Kánaán földjén.

Oldalak